Wat is statushouder voor de Klas?

Het traject Statushouder voor de Klas is een initiatief van Leraar in het Gooi in samenwerking met de Gooise gemeenten. Doel van dit bijscholingstraject is om statushouders die in hun land van herkomst leraar waren, de mogelijkheid te bieden om dit in Nederland ook weer te gaan doen. Als je in aanmerking komt voor dit programma, krijg je aan de Hogeschool Utrecht intensief Nederlandse les. Ook de vakken didactiek en pedagogiek en een stage op een school zijn onderdeel van het programma. In april 2022 is een groep van 15 leraren met dit traject gestart en zij hebben dit in juli 2023 succesvol afgerond. Maak hier kennis met een aantal leraren uit dit eerste traject. Wil jij ook als leraar in Nederland voor de klas? We kijken graag met jou naar de mogelijkheden.

image

Hoe word je statushouder voor de Klas?

Woon je op dit moment in Nederland en ben je statushouder? Was je leraar in jouw thuisland en wil je ook in Nederland graag weer lesgeven? Dan zijn er misschien mogelijkheden. Leraar is in Nederland een beschermd beroep. Dat betekent dat jouw diploma aan een aantal eisen moet voldoen. Ook heb je een Nederlandse onderwijsbevoegdheid nodig. Voor dit project werkt Leraar in het Gooi samen met de gemeenten in het Gooi. Als je geïnteresseerd bent, neem dan contact op met jouw contactpersoon bij jouw gemeente.

Om te ontdekken wat er voor jou mogelijk is, doorloop je samen met de contactpersoon van jouw gemeente de volgende stappen:

  1. Is je taalniveau op de vier domeinen (spreken, luisteren, schrijven en lezen) minimaal B2?
    Ja: ga dan verder naar stap 2.
    Nee: dan is het nu nog niet mogelijk om aan een bijscholingstraject deel te nemen. Als je de Nederlandse taal nog onvoldoende beheerst (B1 niveau of lager), dan wordt door de gemeente in overleg met jou gekeken of er voor jou aanvullende taallessen beschikbaar zijn.
  2. Via het Nuffic kun je checken wat de waarde is van jouw diploma in Nederland.
  3. DUO is de organisatie die controleert of jouw diploma én de onderwijsbevoegdheid uit jouw thuisland goed is om in Nederland les te geven. De erkenning van jouw diploma en onderwijsbevoegdheid kun je hier (gratis) aanvragen (ga verder bij ‘Aanvragen en aanmelden’).
  4. Is je diploma erkend door DUO en zit je op taalniveau B2 dan kun je je aanmelden voor een opleidingstraject Statushouder voor de Klas (SvdK). Mail de volgende gegevens naar info@leraarinhetgooi.nl:
    a. Naam, adres, woonplaats
    b. Verklaring(en) en/of certificaten over je taalniveau Nederlands
    c. Brief van DUO over de erkenning van je diploma en onderwijsbevoegdheid
    d. Gegevens klantcontactmanager van de gemeente waar je woont
    e. E-mailadres en telefoonnummer waarop je goed bereikbaar bent

Of en wanneer een volgend traject start, is afhankelijk van de beschikbare financiering. We houden je op de hoogte via de mail na aanmelding. Als je vragen hebt, bel gerust met Inke Logtenberg 06 412 83 723.

Leraar in beeld

image

Bahadir Çelik

Bahadir houdt van lezen, Turkse volksmuziek en voetbal. Maar het liefst staat hij voor de klas. Dat dit nu weer kan is heel erg fijn. Een reis naar de piramides van Egypte en een trip naar Rome staan op zijn wensenlijst. Maar eerst lekker stage lopen en kennis maken met het onderwijs in Nederland.

Toekomstige collega

image

Dilek Tekin

Dilek Tekin wist van jongs af aan dat ze leraar wilde worden. “Op de basisschool vond ik rekenen heel leuk en later wiskunde. Ik was er ook goed in. Aan de Selçuk Universiteit in Turkije heb ik in vier jaar een studie tot leraar wiskunde gedaan. Daarna heb ik twintig jaar lesgegeven aan middelbare scholieren.”

In gesprek met

image

Mahboubeh Ghasemzadeh

Mahboubeh Ghasemzadeh stond in Iran 24 jaar voor de klas. Na een bijscholingstraject is ze nu docent wiskunde op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. “Toen ik heel jong was, wilde ik juf worden. Later op de middelbare school werd dat ingenieur. Natuurkunde vond ik het leukste vak. In Iran moeten alle middelbare scholieren een soort examen doen om te kijken naar welke vervolgopleiding zij mogen. Mijn score was net niet goed genoeg voor een ingenieursstudie. Ik kon nog een jaar op de middelbare school blijven en de test opnieuw doen, maar ik koos voor een bachelor wiskunde. Daarna heb ik een master gedaan en ben ik doorgegaan voor mijn PhD. Maar toen ik zwanger was van mijn eerste dochter heb ik ervoor gekozen niet verder te studeren, maar te gaan werken als wiskundeleraar. Ik heb zowel op de middelbare school als aan de universiteit lesgegeven. Alles bij elkaar had ik 24 jaar ervaring. Tot op de laatste dag in Iran heb ik lesgegeven.”