de scholen

In gesprek met...


blad-sec

In gesprek
met....

Gerlof Boersma, Rector/Bestuurder

Gerlof Boersma Erfgooierscollege

‘Het gaat om relaties, groepsvorming en echt contact.’

‘Ik geloof niet in concurrentie’

Een echte onderwijsman, noemt Gerlof Boersma zichzelf. Hij somt als bewijsvoering in razend tempo zijn loopbaan in het onderwijs op. Begonnen als vmbo-docent via teamleider en mbo-directeur naar rector/bestuurder van het Erfgooiers College in Huizen. De regionale aanpak voor docenten in het Gooi voegt wat hem betreft veel toe: ‘Ik geloof niet in concurrentie, maar in een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de docenten en leerlingen. Je moet over je eigen belang heen kunnen kijken.’

Van:

Leeftijd:

Houdt van:

Favoriete plek in Het Gooi: 

Erfgooiers College Huizen

51

Op het water zijn

De haven van Huizen

Opleiden ín de school

Gerlof vervolgt: ‘Het is heel belangrijk om goede en enthousiaste docenten te werven voor de regio. De rol van de docent is ontzettend bepalend. Ik vind dat we met name moeten kijken naar hoe we ervoor zorgen dat we niet alleen mensen binnen halen, maar ook dat we ze voor het onderwijs behouden en zij zich verder kunnen ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat jonge mensen enthousiast worden gemaakt voor het vak en dat werken en leren samen opgaan. Niet alleen de schoolbanken in dus, maar ook opleiden ín de school. Dit zorgt voor binding met de scholen.’

 

Structuur én maatwerk

Zelf was Gerlof na zijn ervaring bij een grote koepelorganisatie bewust op zoek naar iets kleinschaligers. ‘Het Erfgooiers is een éénpitter. Ik kan nu het praktisch en bevoegd gezag combineren. Dit betekent korte lijnen en veel beslissingskracht.’ Over het antwoord op de vraag waarom het fijn is om bij het Erfgooiers College te werken, hoeft Gerlof niet lang na te denken: ‘Het is een open en vriendelijke school. We zetten heel erg in op de relatie onderling en met de leerlingen. Je wordt meteen opgenomen in het team en dat maakt dat je je snel thuis voelt. We zoeken voortdurend de balans tussen structuur en maatwerk. De leerling heeft zowel voorspelbaarheid en duidelijkheid nodig als een persoonlijk pad. Dit is een boeiende zoektocht, waarbij we als personeel samen optrekken.

 

Beroerd

Als Corona ter sprake komt, kan Gerlof zijn frustratie bijna niet onderdrukken. ‘Het is een verwarrende tijd. We moeten continu schakelen en dat vraagt veel van onze medewerkers. De gezondheid van iedereen gaat voor en dat betekent dat je af en toe concessies moet doen.’ Op de vraag of de Corona-tijd misschien ook iets moois oplevert, verzucht hij: ‘Dat vind ik heel lastig. Natuurlijk hebben we een digitale slag gemaakt. En ik ben er heel trots op dat we het onderwijs door kunnen laten gaan. Maar het is echt een moeilijke tijd. Volledig online onderwijs is geen onderwijs. Het gaat om relaties, groepsvorming en echt contact. Dat mis je nu allemaal. School moet toch ook een leuke tijd zijn, waarvan je geniet. Nee, het is een beroerd virus dat we er zo snel mogelijk onder moeten krijgen.’