In gesprek met

Hanneke van Riessen

Opleidingsmanager Starters Studies

  • Van: MBO College Hilversum
  • Leeftijd: 57
  • Houdt van: rondtrekken in ons campertje en wandelen in de natuur
  • Favoriete plek in Het Gooi: het losloopgebied voor de honden op de hei

'Ik geloof in parallelle processen. Als je als werkgever goed bent voor de docenten, zijn zij goed voor de studenten.’

‘Goed zijn in je vak is hier niet voldoende’

Het kan zomaar gebeuren dat je Hanneke tegenkomt in haar groene volkswagenbusje. In Zweden of Portugal, met hond, man of een van haar kinderen. Ja, zo’n leuke vintage. Want daarmee rondtrekken geeft haar het ultieme gevoel van vrijheid. Vaker zul je haar aantreffen op MBO College Hilversum op het Arenapark, waar ze sinds een aantal jaar met veel plezier verantwoordelijk is voor Starters Studies.

Vijf jaar

‘Ik zit nooit langer dan vijf jaar op één plek’, vertelt Hanneke. ‘Wel bij een werkgever, maar niet in dezelfde functie. Ik hou ervan om nieuwe dingen te leren en het leuk voor mezelf te houden. Niks ergers dan mensen die heel lang op dezelfde plek blijven zitten, als ze zichzelf niet verder ontwikkelen of specialiseren’. Dit vindt zij ook voor de mensen in haar teams belangrijk. ‘Wat doe jij over vijf jaar’, is de eerste vraag die ik stel als je komt solliciteren. Ik wil weten waar mensen naartoe willen en of iemand in beweging wil blijven.’

Blijven kijken naar de student

Hanneke van Riessen is opleidingsmanager van de drie teams binnen Starters Studies. Allemaal hebben zij een doelgroep die extra aandacht nodig heeft. De studenten van niveau 1 en 2 zijn jongeren die bijvoorbeeld geen vmbo-diploma gehaald hebben, van het praktijkonderwijs komen of elders zijn uitgevallen. ‘Dit vraagt om kleine klassen en intensieve begeleiding. Terwijl de leerprogramma’s voor niveau 3 en 4 meer beroepsgericht zijn, is er bij Starters Studies meer aandacht voor algemene ontwikkeling en vaardigheden.’ Ze vervolgt: ‘Deze studenten weten vaak nog niet wat ze willen. We besteden daarom veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, goed burgerschap en werknemersvaardigheden. Het is essentieel voortdurend te blijven kijken naar de student. Om de docenten hier goed in te begeleiden, volgt íédereen hier de leergang voor mentoren ‘begeleiden met impact.’ ‘

Volop verbinding in de regio

‘We werken met een van de teams op het snijvlak van onderwijs en hulpverlening. Bij alle teams is er intensieve samenwerking met organisaties in het Gooi, van het bedrijfsleven tot en met ondernemersverenigingen, hulpverleningsinstanties, het voortgezet onderwijs en maatschappelijke organisaties voor bijvoorbeeld een maatjesproject. Maar ook met de reclassering, gezinsvoogden en natuurlijk de ouders. MBO College Hilversum is sterk verbonden met de regionale samenleving.’

Student centraal, niet het beroep

Hanneke heeft het grootste deel van haar werkervaring opgedaan in de jeugdhulpverlening. Negentien jaar werkte zij bij Spirit Jeugdhulp. Maar dus wel elke vijf jaar op een andere plek. ‘Ik heb er verschillende dingen gedaan. Je hebt te maken met hele zware problematiek. Na zo’n lange tijd, wilde ik even uit die context. Meer op een positieve manier verschil maken. Zo kwam ik twaalf jaar geleden bij het ROC van Amsterdam terecht en zit sinds 2,5 jaar hier. Ik kan hier de ervaring die ik bij Spirit heb opgedaan volop inzetten.’ Op de vraag of ze ook aan het speciaal onderwijs heeft gedacht, antwoordt Hanneke: ‘Zeker, maar ik heb gekozen voor een grotere organisatie, vanwege de kansen en de dynamiek die dit met zich meebrengt.’

 Pedagogische kwaliteiten

Op de vraag of het moeilijk is om voldoende gekwalificeerde docenten aan te trekken voor haar teams, antwoordt Hanneke: ‘Het lukt behoorlijk goed. Natuurlijk moeten we meer moeite doen, voor vakken als Nederlands, ICT of rekenen. Dat zijn docenten waar iedereen om zit te springen. Een docent Nederlands denkt niet altijd direct aan het mbo, terwijl je hier zo ontzettend veel kunt betekenen. Wij werven vooral op pedagogische kwaliteiten. Didactisch en vaktechnisch goed zijn, is hier niet voldoende. Het kan nog eerder andersom. Ben je een pedagogische topper, dan komt het met de vakdidactiek meestal wel goed. Bij de Entree Opleiding willen we heel graag meer mannen voor de klas, omdat we denken dat dit goed zou zijn voor deze studenten.’

Waar zit de toegevoegde waarde van de zij-instromer? ‘Die is heel groot. Ze brengen een netwerk mee, snappen hoe het bedrijfsleven werkt, welke eisen er worden gesteld en kunnen dit vaak heel goed overbrengen.’ Werken jullie met docenten die naast hun baan of eigen bedrijf voor de klas staan? ‘Ja, zeker, de hybride docent is welkom. Maar de opbouw van de teams moet stabiel zijn, dus ik wil niet te veel kleine contracten. De mensen die hier lesgeven moeten wel in het geheel meedoen. Dus ik streef meestal wel naar een dienstverband van 0,8.’

Tot in de puntjes verzorgd

Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe Hanneke zelf MBO College Hilversum als werkgever vindt. ‘Ik denk vaak: wat hebben we het goed hier. Ik ervaar zorgvuldigheid en zorgzaamheid. In coronatijd was er veel aandacht voor de mensen thuis en als er bijvoorbeeld een feest wordt gegeven, is alles tot in de puntjes verzorgd. Ondanks de grootte van de organisatie, word je gezien. Ik ervaar weinig afstand. Ik loop overal makkelijk naar binnen en dat doen de mensen hopelijk ook bij mij. Ik geloof in parallelle processen. Als je als werkgever goed bent voor de docenten, zijn zij goed voor de studenten.’

Gemoedelijk

Ondanks dat het Hanneke lukt om de vacatures voldoende te vervullen, gelooft ze in de kracht van regionaal samenwerken. ‘Natuurlijk! Daar waar het kan en daar waar het moet. Tip elkaar! Gebruikmaken van dure uitzendbureaus vind ik altijd zonde. Veel mensen die hier werken wonen ook in het Gooi. Je kunt hier makkelijker dicht bij je werk wonen dan bijvoorbeeld in Amsterdam, waar ik zelf woon. Reisafstand is voor veel mensen toch een belangrijke factor. Ik ervaar het Gooi als heel gemoedelijk. Als je iemand bij de gemeente nodig hebt, dan bel je gewoon.’

 

Horia Boutahar

Liefde voor het onderwijs is de grote motivator in de loopbaan van Horia Boutahar. Het was de plek van bestemming voor deze directeur Onderwijs van MBO College Hilversum. Ze stuurt, samen met Jörgen Koelemeij en Jeroen Ankersmit, het MBO College aan.

Ferdy van Straalen

Een innovatief concept voor leerlingen die de havo te theoretisch vinden en nog niet willen kiezen voor een beroepsopleiding, dát is de Beroepshavo. Vijf jaar geleden is MBO College Hilversum ermee gestart, omdat zij ervan overtuigd is dat het anders kan. De Beroepshavo gelooft in écht passend onderwijs. Aan het roer van deze opleiding staat Ferdy van Straalen.

Jeroen Ankersmit

Als Jeroen ’s morgens wakker wordt, is hij meteen op zijn favoriete plek in het Gooi. Tel daarbij op dat hij elke dag mag werken in een school die op alle vlakken barst van de diversiteit, dan begrijp je dat hij vol energie aan de dag begint. Het MBO College Hilversum voelt voor Jeroen Ankersmit als ‘een klein dorpje’, waar alles samen komt. Waar wordt gekeken naar wat er wél kan en ‘ja’ zeggen het startpunt is.