disclaimer-icon

de scholen

In gesprek met...


leaf-faq-icon

In gesprek met....

Sjoerd van den Berg, rector

Sjoerd van den Berg

‘Het GGH is goed georganiseerd, kleinschalig. Je loopt heel makkelijk bij elkaar binnen.’

‘Vooruit fietsen en weer invoegen’
Wie is Sjoerd van de Berg? Voor een man die niet graag over zichzelf praat een moeilijke vraag. Met 10 jaar mag hij zich, classicus van origine, de langstzittende bestuurder noemen. In 2009 kwam hij als conrector van het Erasmiaans Gymnasium Rotterdam als rector bij het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. Hij vat de eerste jaren samen als ‘turbulent’. ‘Een periode in een groeifase met een verbouwing en veel interne ontwikkelingen, waarin je ook jouw eigen stempel wilt drukken op de school.  Ik zie het als vooruit fietsen op het peloton en later weer invoegen en de mensen meenemen. Dat is gelukkig goed gelukt.’ 

Van:

Leeftijd:

Houdt van:

Favoriete plek in Het Gooi: 

Gemeentelijk Gymnasium Hilvers

59

vrouw Emily en kinderen Ruben, Esther en Daniel

stadstuin De Hof

 

Investeren in kwaliteit
Sjoerd van de Berg heeft zich intensief bezig gehouden met aannamebeleid. ‘De juiste mensen op de juiste plek’. Dat geldt ook voor mensen die al in dienst zijn. Hij gelooft in werkgeverschap die ruimte biedt aan persoonlijke groei. Zo heeft de school regelmatig medewerkers gestimuleerd om (schoolleiders) opleiding te volgen of een promotietraject te beginnen. ‘Dan krijg je soms terug dat er goede mensen weggaan, maar het is belangrijk om het grotere geheel te zien. Het is een investering in kwaliteit en geeft ook anderen weer de ruimte om door te groeien. De juiste mensen aan boord en de mensen op hun beste plek is de motor van de school waarmee je zaken vooruit krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat de school financieel gezond is. Dit geeft het team vertrouwen om initiatieven te nemen en zich te ontwikkelen .’

Heeft het GGH moeite met werven van gekwalificeerd personeel? ‘Ja, wel als je graag wilt dat iemand iets extra’s met zich mee brengt, naast vakkennis. Dan moet je soms langer blijven zoeken.’ Niet alle contacten gaan over concrete vacatures. ‘In een vroeg stadium kennis maken, investeren in relaties, ook in stagiairs bijvoorbeeld. Dan is de tijd een paar jaar later soms rijp om concreet met elkaar verder te gaan. Ook met zij-instromers hebben we uitstekende ervaringen – ook zij brengen naast enthousiasme zeker iets extra’s mee.’ En dergelijke kwaliteiten wil je juist je school inbrengen.

Met elkaar ben je groter
Op de vraag wat hij de kracht van de regionale aanpak LerareninhetGooi vindt, zegt hij : ‘samen ben je groter, bereik je meer voor toekomstige leraren en leerlingen. Je kunt als docent in opleiding , als stagaire of zij – instromer makkelijker ervaring opdoen op meerdere schooltypen en in verschillende schoolculturen. Dit verrijkt. De juiste mensen op de juiste plek is veel beter te realiseren als je samenwerkt op regionaal niveau. Ook in tijden van demografische krimp geeft het mogelijkheden  voor aankomende docenten om bijvoorbeeld twee aanstellingen te combineren.

Je deelt best practices, hebt één gezicht naar buiten en je kunt je organiseren zonder dat het bureaucratisch wordt.  Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor de toekomst van leerlingen en docenten in de regio. Deze samenwerking geeft daar mede invulling aan.