‘Kinderen iets meegeven, is het mooiste wat er is.’
Deze voormalig gymnastiekleraar en vader van twee kinderen is met veel plezier directeur van basisschool De Wilgetoren. Na de Sportacademie kon Koen van Praag twee kanten op: sportmanagement en marketing of het onderwijs. ‘Ik heb bewust gekozen voor het onderwijs, vanwege het sociale aspect. Met wezenlijke dingen bezig zijn en kinderen iets mee geven, daar ga ik voor’.
Kans gegrepen
Die overtuiging was zo sterk dat hij na de Sportacademie ook de Pabo heeft afgerond. Klaar met studeren was Koen nog niet. ‘Mijn ervaring als leraar in het basis- en voortgezet onderwijs prikkelde mij om de leidinggevende opleiding te doen. Onlangs kwam de kans voorbij om binnen de AT-scholen directeur te worden van de Wilgetoren en die heb ik met beide handen gegrepen.’ Een Jenaplanschool in Hilversum Oost met 190 leerlingen. ‘In een gemeleerde wijk met een evenzo gemeleerde populatie. Niet lang geleden is de school verhuisd naar een karakteristiek gebouw aan de Kamerlingh Omnesweg. Helemaal gerenoveerd.’, vertelt hij trots.
Community
Wat ervaart Koen zelf als werknemer van de Stichting AT-scholen? ‘Er is veel uitwisseling in activiteiten en personeel. AT-scholen stimuleert een sterke community binnen de Stichting. Als je start is er veel coaching en begeleiding door ervaren docenten.’ Koen vervolgt: ‘er worden bijeenkomsten georganiseerd met interessante thema’s waar je meteen leraren van andere scholen leert kennen. Er zijn gezamenlijke studiedagen.’ Ook voor de ontspanning wordt gezorgd. Koen vertelt enthousiast over het lifestyle programma, waarin workshops roeien, bootcamps en cursussen mindfulness worden aangeboden. ‘Een leuke manier om collega’s beter te leren kennen.’ Er wordt mensgericht gekeken, wat heb je als medewerker nodig? ‘Je kunt bijvoorbeeld als je bij een basisschool werkt een kijkje nemen bij het voortgezet onderwijs en andersom. Om van elkaar te leren of om te kijken of het misschien iets voor je is. Er zijn korte lijntjes en zoiets kan vraaggestuurd op maat.’
Niet te filosofisch
Nog even terug naar De Wilgetoren. Op de vraag of Koen ontwikkelingen ziet in het Jenaplan onderwijs zegt hij: ‘altijd. Dat zit besloten in het denkmodel. Dit is geen vast kader. Elke Jenaplan school is anders, heeft een andere interpretatie. Ik vind zelf dat het filosofische stuk niet ten koste mag gaan van het voldoen aan de verwachtingen van nu. Je moet de kinderen ook goed in beeld hebben en de ontwikkeling kunnen verantwoorden. Het is zaak die twee dingen zo goed mogelijk te combineren. Je wilt het beste uit het kind halen, maar je wilt het ook niet steeds het gevoel geven dat het om presteren gaat. Daar ben ik me heel bewust van.’
De dagelijkse praktijk dient zich aan tijdens het gesprek van Leraar in het Gooi met Wina Veldkamp: ze wordt weggeroepen om voor de klas te staan. De leerlingen gaan voor. En zo is het natuurlijk ook. Sinds anderhalf jaar is Wina directeur van RK basisschool De Tweemaster Koers in Huizen. In gesprek met Leraar in het Gooi vertelt Wina over haar keuze voor het onderwijs, werkgeverschap en agile en lean werken.
Elies houdt van nieuwe dingen leren en doet dit al haar hele werkende leven in dezelfde sector: het onderwijs. Ze is bestuurder bij Ichthus en daar leert ze gewoon lekker door. Na twee jaar duoschap directeur/bestuurder, doet ze het vanaf oktober alleen. En dat bevalt haar prima. ‘Natuurlijk moet ik nu actief collega bestuurders opzoeken om te sparren en dat doe ik ook. Maar alleen aan het roer staan is ook fijn.’