In gesprek met

Ed Knies

Bestuurder

  • Van: DKP Onderwijsgroep
  • Leeftijd: 55
  • Houdt van: wielrennen
  • Favoriete plek in Het Gooi: de Loosdrechtse Plassen

'Als je overhebt, moet je delen.'

‘Ik ben niet zo’n stapper, die tijd heb ik gehad.’ Ed Knies, bestuurder van de Stichting DKP Onderwijsgroep gaat liever sporten in de buitenlucht. ‘De natuur in het Gooi nodigt daartoe volop uit’. Als hij niet op zijn fiets zit, is hij actief als voorzitter van de voetbalclub. Maar met de meeste passie vertelt hij over het initiatief van de Stichting Boseik, waarbij hij met ouders een woongroep aan het oprichten is voor jong volwassenen met een beperking. Dit heeft veel raakvlakken met zijn werk, waarin hij zijn affiniteit met deze groep elke dag kan inzetten.

Binnenkant
Onder Stichting DKP Onderwijsgroep vallen zeven scholen in het speciaal onderwijs. Sinds drie jaar is Knies daar bestuurder. ‘Ik heb na de middelbare school een modeopleiding gedaan en een aantal jaren bij Gant gewerkt. Ik wilde iets anders doen en ben toen bij de Corps Commando Troepen gegaan. Hier werd ik erin bevestigd dat ik de binnenkant van de mens veel interessanter vind. Begrijpen hoe iemand reageert of zich gedraagt. Van daaruit ben ik in een gesloten jeugdinrichting gaan werken.’

Via een baan in de consultancy en een eigen bedrijf, kwam Ed als bestuurder bij de Mozarthof terecht. ‘Het werken met kinderen die meer hulp nodig hebben en onze complexe maatschappij niet altijd kunnen bijbenen, bevredigt heel erg. Het is een hele fijne en ook lieve groep. Eerder had ik veel met agressie te maken. Dat geeft een enorme leercurve, maar dat had ik op een gegeven moment wel gehad. Toen heb ik een bewust keuze gemaakt voor het speciaal onderwijs. We scheppen hier een omgeving met minder prikkels, minder druk, een ander tempo en werken minder resultaat gestuurd. We hebben de samenleving heel complex gemaakt. Slimme mensen bedenken de dingen, maar dat werkt niet voor iedereen in de praktijk. De kunst van wijsheid is moeilijke dingen makkelijk maken.’

Dilemma
Op de vraag of er veel moeilijk te vervullen vacatures openstaan, antwoordt Ed: ‘nee, we hebben geen tekort. Het kost ons geen moeite om mensen te vinden. Mensen uit de zorg kloppen aan. Zij willen niet meer onregelmatig werken en meer structuur, maar nog wel betekenisvol bezig zijn. Ook mensen uit de kinderopvang willen graag een overstap maken naar het onderwijs. Dit schuurt af en toe wel. Je weet dat het tekort in deze sectoren heel groot is en je wilt er geen personeel weghalen eigenlijk. Je moet daar dus ook af en toe een stop op durven te zetten. We zetten daarom actief in op andere vlakken. Zo hebben we een hele actieve flexpool met mensen die we snel kunnen inzetten. Dit moet je financieel kunnen en durven, maar ik kan het iedereen aanraden. Ook hebben we intensief contact met de Hogescholen in de regio. Ik geef er gastcolleges en na een les komen er altijd wel twee of drie studenten naar me toe om te vragen of ze bij ons stage kunnen lopen.’

Delen
Op de suggestie dat hij Leraar in het Gooi helemaal niet nodig heeft, volgt er direct een heftige ontkenning. ‘Néé, we hebben dit zeker nodig. In de nabije toekomst gaat het knellen. De instroom op de pabo’s daalt, de uitstroom neemt door vergrijzing de komende jaren enorm toe. We hebben elkaar knetterhard nodig. Er komt een structureel tekort aan. We mogen elkaar niet als concurrenten zien. Het gaat om de leerlingen. We moeten niet denken dat ze ons bezit zijn. Uitwisselen met elkaar, elkaar helpen. Als je meer hebt dan je nodig hebt, moet je delen.’

Idioot
De acht miljard vrij te besteden geld extra voor het onderwijs, daar vindt Ed wat van. ‘Een idioot plan. Had de helft hiervan gebruikt om te anticiperen op wat gaat komen. Beperk je bij het opleiden tot de kern, zodat zij-instromers minder barrières ervaren en sneller kunnen toetreden. Mensen van de deeltijdpabo zeggen tegen mij dat ze dertig dramalessen moeten voorbereiden, terwijl ze dat helemaal niet gaan gebruiken. Er moet zoveel in de opleiding, dat het bijna niet te doen is en mensen afvallen die we goed kunnen gebruiken. Ook bij de lerarenopleiding voor zij-instromers zijn er veel onderdelen die aandacht vragen en niet heel nuttig zijn. En dat terwijl je een baan en vaak een gezin hebt. Pas die opleidingen aan. We zijn er in het onderwijs heel goed in om heel lang over dingen te praten. Terwijl we het gewoon moeten regelen.’

Annemieke van Weeghel

Annemieke van Weeghel vindt rust en continuïteit heel belangrijk op ‘de Annie’. ‘Dat staat of valt met de mensen voor de klas. Dat staat nu zeker onder druk.’ Maar een tobber is de opgewekte directeur van SBO Annie MG Schmidtschool zeker niet. ‘We kijken hier altijd naar wat het kind wél kan.’

Joop Spoelman

Joop Spoelman is opgegroeid in Muiden en heeft er een heerlijke jeugd gehad. ‘Het is gewoon de mooiste plek. Het heeft historie, is kleinschalig, gezellig en een fijne uitstraling.’ Inmiddels woont hij met zijn vrouw en twee kinderen in Amstelveen. Op de vraag of hij nog eens terug gaat, antwoordt hij: ‘Je gezin uit een vertrouwde omgeving halen is in deze fase niet zo’n goed idee’. Maar de twijfel in zijn stem verraadt dat hij het niet uitsluit, later.