In gesprek met

Elies Kok

Bestuurder

  • Van: Ichthus
  • Leeftijd: 58
  • Houdt van: Yin Yoga
  • Favoriete plek in Het Gooi: De hei bij Huizen

‘We nodigen leraren uit om een leervraag te formuleren; hoe doe ik het, wat kan ik goed, wat kan ik anderen leren en waarin kan ik zelf ondersteuning vragen?’  

‘Routine opbouwen en flink veel nieuwe dingen willen, dat schuurt wel eens.’

Elies houdt van nieuwe dingen leren en doet dit al haar hele werkende leven in dezelfde sector: het onderwijs. Ze is bestuurder bij Ichthus en daar leert ze gewoon lekker door. Na twee jaar duoschap directeur/bestuurder, doet ze het vanaf oktober alleen. En dat bevalt haar prima. ‘Natuurlijk moet ik nu actief collega bestuurders opzoeken om te sparren en dat doe ik ook. Maar alleen aan het roer staan is ook fijn.’

Lerende organisatie

‘Als bestuurder heb je invloed op zaken als kwaliteit van het onderwijs, identiteit en werkgeverschap’, vervolgt Elies. ‘Je staat verder af van het primaire proces, dus het is wel zaak dat je veel op scholen komt, meedraait in de klassen en ouders en kinderen spreekt. Je wilt als je ergens begint routine opbouwen, maar ook flink veel nieuwe dingen op de agenda zetten. Dat schuurt wel eens. Ichthus is een lerende organisatie. Met veel aandacht voor verbinding tussen de scholen, met alle voordelen die daarbij horen. Dit doen we bijvoorbeeld door met elkaar lessen voor te bereiden, directeuren met elkaar te laten werken of ict samen in te richten.

Reflecteren

Ichthus is een vereniging met ruim 1.000 leerlingen. Op de vraag waarom werken op een van de scholen van Ichthus een goed idee is, doet Elies graag een boekje open. ‘We stimuleren onze leerkrachten om opleidingen te doen en zichzelf te blijven ontwikkelen. We scheppen een reflecterende cultuur, waarbij je wordt uitgenodigd om te kijken hoe je het beste leert en wat er dan bij jou past. We nodigen de leerkrachten uit om een leervraag te formuleren; hoe doe ik het, wat kan ik goed, wat kan ik anderen leren en waarin kan ik zelf ondersteuning vragen aan anderen?’ Elies ziet een verschil in cultuur tussen Huizen en Almere, waar ze eerder werkzaam was. ‘Het was schakelen van stads naar meer dorps. We zijn een vereniging voor Christelijk onderwijs. Ik stimuleer het gesprek over identiteit. Ik merk dat men dat in Huizen nog niet zo gewend is, identiteit is meer een vanzelfsprekendheid. Maar het is belangrijk om bezig te zijn met de vraag wie we zijn en wat we onze kinderen willen meegeven.’

Inspiratie

Wat speelt er op dit moment bij Ichtus? ‘We zoeken contact met het Voortgezet Onderwijs, met het project ‘In Between’. Leerlingen in de bovenbouw die meer uitdaging willen of leerlingen die kennis willen maken met het praktijkonderwijs kunnen extra lessen volgen op bijvoorbeeld het Erfgooiers College of het Technolab van De Brink.’ Elies ziet veel voordelen in het gezamenlijk werven in de regio met hulp van het samenwerkingsverband Leraar in het Gooi. ‘Op 20 april organiseren we een inspiratiedag in het kader van de Regionale Aanpak Lerarentekort. Met een aantal inspirerende sessies. Er komt iemand van Randstad spreken over goed werkgeverschap. Er is een sessie over het verantwoord inzetten van niet bevoegd personeel. Ik zie echt toegevoegde waarde van samenwerken op dit vlak. Je leert elkaar kennen en er ontstaan initiatieven waarbij er een grotere slagkracht ontstaat, door het bundelen van de krachten. We zetten veel in op het binden van studenten, zowel van de Pabo als onderwijsassistenten die willen doorgroeien. Zij-instromers kunnen ook bij ons aan de slag. We zijn hierin nog niet zo actief. Maar dit interview stimuleert mij wel om daar eens een actie op te zetten.’

 

 

Koen van Praag

Deze voormalig gymnastiekleraar en vader van twee kinderen is met veel plezier directeur van basisschool De Wilgetoren. Na de Sport- academie kon Koen van Praag twee kanten op: sportmanagement en marketing of het onderwijs. ‘Ik heb bewust gekozen voor het onderwijs, vanwege het sociale aspect. Met wezenlijke dingen bezig zijn en kinderen iets mee geven, daar ga ik voor’.